Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Lust att lära matematik i skolans tidigare år (Ingår i Lärarfortbildningen)
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Lust att lära matematik i skolans tidigare år (Ingår i Lärarfortbildningen)
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Lust att lära matematik i skolans tidigare år...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Lust att lära matematik...
  3. Litteraturlista

Lust att lära matematik i skolans tidigare år (Ingår i Lärarfortbildningen)
15 hp

Kurskod: MA410Y

Beslut: Fastställd i nämnden 2007-12-12. Giltig från och med 2008-01-21.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Matematik med inr på problemlösning (MAI)

Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: To develop mathematics education in the primary school

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Boesen, Jesper (2006), Lära och undervisa matematik: Internationella perspektiv. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (290 s).

  • Hagland, Kerstin, Hedrén, Rolf & Taflin, Eva (2005), Rika matematiska problem: Inspiration till variation. Stockholm: Liber (236 s).

  • Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2005), Matematikverkstad: En handledning för att bygga, använda och utveckla matematikverkstäder. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet (136 s).

  • Skolverket (2003), Lusten att lära – med fokus på matematik. Skolverket (69 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2000), Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Skolverket (117 s). http://www.skolverket.se

  • Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2002), Good questions for math teaching. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (103 s).

  • Utbildningsdepartementet (1998), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Utbildningsdep., Regeringskansliet (19 s).

  • Övrigt Stencilmaterial och kompendier (säljs av institutionen).

Kortadress: www.hkr.se/kma410y

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025